Impactul valorificării deșeurilor din ambalaje din companii

Distribuie articolul pe:
 

Valorificarea deșeurilor devine un obiectiv strategic important în rândul companiilor, corelat cu principiile sustenabilitățiii adoptate de companie dar și cu responsabilitatea întreprinderii față de comunitatea din care face parte. Un astfel de obiectiv aduce un plus de valoare eforturilor de protejare a mediului, imaginii de brand, dar poate fi și u. mod de eficientizare al proceselor și chiar de reducere a costurilor. Obiectivul de valorificare are un impact asupra bugetului în special datorită evitării amenzilor și penalizărilor pentru gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor.

Ce poți face cu deșeurile? 

Ultimele statistici arată că România este una dintre puținele țări care a reușit să reducă volumul de deșeuri municipale din 2005 până în 2019. Cu toate acestea, la nivelul Uniunii Europene, doar 48% din deșeurile municipale totale au fost reciclate în 2019. Această situație atrage atenția asupra modului în care sunt gestionate deșeurile, indiferent că vorbim despre cele produse de persoane fizice, întreprinderi mici și mijlocii, multinaționale sau fabrici de producție. 

Conform modelului tradițional de economie, suntem obișnuiți să eliminăm lucrurile de care nu mai avem nevoie. Astfel, un răspuns natural la întrebarea “Ce facem cu deșeurile?” ar fi “Le eliminăm”. Însă de cele mai multe ori, eliminarea lor presupune a le risipi prin aruncare, urmând ca în final să ajungă la gropile de gunoi. Pentru a reduce această risipă, atât indivizii cât și societățile pot găsi alternative prietenoase cu mediul și cei din jur.  

Una din alternative este externalizarea responsabilității de valorificare a deșeurilor către companii de reciclare. 

Impactul financiar asupra afacerii tale


În situația în care întreprinderea ta nu a îndeplinit obiectivele anuale de valorificare în conformitate cu Legea nr. 249/2015, pentru situația în care gestionezi în mod individual deșeurile de ambalaje, ești obligat să plătești anual către Administrația Fondului pentru Mediu contribuția de 2 lei/kg pentru cantitățile de ambalaje puse pe piața națională. În continuare, pentru a fi în concordanță cu această lege, întreprinderea ta trebuie să dispună de resurse care să se ocupe de procesul corespunzător acestei raportări:

  • Declararea cantității de ambalaje puse în piață;
  • Efectuarea calculelor și stabilirea cantităților lunare de deșeuri de ambalaje necesare a fi valorificate/reciclate;
  • Declararea cantităților de deșeuri de ambalaje valorificate/reciclate, după pregătirea unui dosar care să conțină asigurarea trasabilității deșeurilor până la reciclator prin documente justificative și financiar-contabile;
  • Evidența gestiunii deșeurilor conform HG 856/2002;
  • Pregătirea dosarului lunar cu documente de trasabilitate până la valorificator/ reciclator, cu următoarele documente:
  1. Factura fiscală de prestări servicii de valorificare deșeuri de ambalaje;
  2. Formulare de încărcare-descărcare deșeuri de ambalaje;
  3. Avize de însoțire a mărfii;
  4. Anexa VII – document de transport deșeuri nepericuloase întocmit în conformitate cu Regulamentul 1013/2008;
  5. Dovada privind statutul de valorificator/reciclator pentru deșeurile valorificate/reciclate.
  6.  

O alternativă pentru a economisi resurse pe parcursul acestui întreg proces este de a colabora cu un partener de reciclare, care să preia o mare parte din aceste responsabilități care se cuvin afacerii tale. Astfel, deșeurile tale vor fi reciclate, iar întregul proces va avea trasabilitate. Cel mai mare avantaj în preluarea acestor responsabilități este că vei economisi timp și bani pentru a te focusa pe creşterea afacerii tale. 

Impactul social 

Atunci când ne uităm la impactul social al reciclării deșeurilor de ambalaje, primul aspect care necesită discutat este curățenia comunităților în care activezi. Implicarea întreprinderii tale în activități de curățare a comunității reprezintă un mod foarte responsabil de a contribui la reducerea poluării. Astfel vei consolida relațiile cu piața de desfacere, datorită implicării tale în comunitate.

Un alt aspect important al impactului social este cel al creșterii locurilor de muncă. Pentru o întreprindere care necesită gestionarea deșeurilor, în mod obișnuit este necesară suplimentarea cu resurse care să se ocupe de activitățile desfășurate. În continuare, implementarea unor metode de valorificare a deșeurilor presupune alte resurse, tradus prin crearea unor alte locuri de muncă, posibil chiar prin implicarea unor persoane dezavantaje din punct de vedere social. Astfel, poți fi una din acele afaceri implicate în procesul național de reintegrare în societate a celor dezavantajați.

Mai mult decât atât, valorificarea deșeurilor de ambalaje ale afacerii tale este un plus de valoare adăugată la economia națională, datorită noii producții de resurse. 

Implementarea unui proces eficient de valorificare a deșeurilor de ambalaje se poate dovedi a avea un impact mai mare decât pare la prima vedere, iar atunci când privim la impactul social, afacerea ta nu are decât de câștigat, mai ales din punct de vedere al imaginii și notorietății pe care le poate stabili în comunitatea locală. 

Impactul asupra relației cu clienții 


Din ce în ce mai multe afaceri își îndreaptă direcția către programe de fidelizare a clienților, cu toate că atragerea clienților este fundamentală pentru dezvoltarea afacerii. Desigur că există metode prin care afacerea ta poate atrage dar și fideliza clienți, fără a necesita un efort de resurse. 

Mai mult decât o obligație legală, valorificarea deșeurilor s-a transformat în ultimii ani într-o metodă de responsabilizare socială apreciată de publicul țintă al celor mai multe afaceri. În acest context, afacerea ta poate fideliza clienții existenți, cât și să atragă noi clienți prin comunicarea transparentă cu privire la metodele de gestionare responsabilă a deșeurilor pe care le ia întreprinderea. 

Într-un mediu de afaceri dinamic, afacerea ta poate aduce acel diferențiator printr-o gestionare corectă a deșeurilor pe care le produce, iar publicul tău țintă îți va mulțumi prin tranziționarea către clienți fideli. 

Alinierea la bunele practici curente pentru implementarea metodelor de valorificare a deșeurilor îți poate transforma afacerea într-un brand mai sustenabil, ceea ce va conduce la dezvoltarea armonioasă pe termen lung. Din punct de vedere al economiei ecologice, afacerea ta poate deveni un pilon important în eficientizarea sistemului de utilizare a resurselor, astfel definindu-te drept o afacere responsabilă, cu grijă față de comunitate. 

Dacă îți dorești ajutor în gestionarea deșeurilor, colaborează cu un partener de încredere care poate oferi afacerii tale un plus de siguranţă. Echipa Fepra îți oferă consultanță specializată pentru ca tu să fii în siguranță. Intră în contact cu echipa noastră!

Distribuie articolul pe:

 

Articole asemănătoare