Fidelizarea clienților ar trebui să facă parte din strategia de dezvoltare pentru orice afacere. De aceea, din ce în ce mai multe companii din zona de producție au început să pună accent pe conceptul de loializare. În aceste condiții, o companie trebuie să găsească beneficii cât mai specifice, care să rezoneze cu nevoile actuale ale consumatorilor: maturi, preocupați de comunitate și mediu, de schimbările majore ce se petrec în jurul lor. Devenind mai responsabile din aceste puncte de vedere, afacerile se pot repoziționa în fața concurenței, prin construirea unei reputații care să conducă astfel la fidelizarea clienților.
Pe piața producției locale din România, industria berii a fost printre promotorii constanți ai responsabilității și sustenabilității. De mai bine de 15 ani, fabricile de bere sunt implicate în procese de retehnologizare pentru modernizarea capacităților de producție. Unul dintre obiectivele principale ale modernizării l-a reprezentat mereu dezvoltarea durabilă precum eficiența energetică și utilizarea de energie din surse regenerabile sau reducerea consumului de apă din producție și a amprentei de CO2. Aceste branduri locale de producție a berii aduc astfel în fața clienților promisiunea sustenabilității.
Fidelizarea clienților reprezintă un scop ce ar trebui să stea la baza strategiilor pe care le dezvoltă o companie. De ce? În esență, deoarece consumatorii fideli sunt cei care aduc cele mai mari vânzări, așa cum confirmă și studiile potrivit cărora, aceștia cheltuie cu 67% mai mult decât noii clienți pentru produsele și serviciile unei companii. Mai mult, aceleași studii arată că 80% din veniturile unei companii se datorează clienților fideli.
În special în cazul unei piețe competitive, iată câteva motive esențiale pentru care fidelizarea este o misiune atât de importantă:
Creșterea se datorează diferenței comportamentului de consum dintre clienții noi și cei fideli. Atunci când reușești să fidelizezi clienți, aceștia au anumite motive întemeiate pentru care revin către tine. Acele motive îi fac să achiziționeze mai multe produse de la tine, în detrimentul competiției.
De multe ori, motivul este preferința față de un anumit produs al tău sau intenția de a testa un nou produs deoarece anterior au avut o experiență foarte bună cu brandul tău. În cazul producției locale, retenția clienților devine și mai importantă din acest punct de vedere deoarece pentru ei este mai simplu să revină către afacerea ta pentru achiziție, dacă sediul acesteia se află în aria lui de confort.
Clienții fideli nu doar că vor reveni către tine, dar vor începe și să promoveze afacerea și produsele sau serviciile tale către familie, prieteni și alte grupuri sociale din care fac parte. Reține că aceștia atrag clienți noi, ei devenind promotorii brandului tău local.
Clienții fideli te ajută să îmbunătățești constant calitatea serviciilor și a produselor tale. Dacă ai strategii bine definite care au ca scop primirea feedback-ului din partea clienților, de cele mai multe ori, cei care răspund sunt clienții fideli. Pentru aceștia este esențial ca producătorul lor preferat să îmbunătățească anumite aspecte ale afacerii, Astfel, creezi oportunități de a implica comunitatea și de a-ți dezvolta afacerea așa cum o cere și piața.
În cele din urmă, te poți poziționa mai eficient în fața competiției, dacă implementezi feedback-ul primit. Astfel, consumatorii nu se vor îndrepta către competiție, deoarece compania ta răspunde deja la toate nevoile lor.
Companiile care se află la început au foarte mari provocări în atragerea de noi segmente de piață, deoarece resursele financiare pot fi mai restrânse. Însă dacă iei măsurile necesare pentru fidelizarea clienților existenți, poți atrage noi clienți fără să aloci costuri semnificative. Fidelizarea clienților îți poate reduce costurile de promovare, cât și reduce timpul necesar construirii unei strategii complexe de extindere.
Am discutat despre beneficiile pe care le are compania ta atunci când fidelizezi cât mai mulți clienți, însă pentru a ajunge acolo, trebuie să îți construiești un plan. Pentru început, îți poți direcționa atenția și resursele către activități simplu de implementat, dar de impact.
Pentru producătorii locali, un asemenea plan se poate baza pe promisiunea responsabilității sociale, în special pe responsabilitatea față de mediu. De ce? Pentru că acest tip de responsabilitate este deja reglementat de către legea europeană și națională, ceea ce înseamnă că nu trebuie să depui foarte multe eforturi pentru a găsi strategii complexe și creative, ci doar să bifezi obligațiile respective. Cum anume?
Companiile care vor să își îndeplinească responsabilitatea față de mediu, fie că au producție locală sau sunt importatoare, trebuie să acorde atenție obiectivelor de reciclare și valorificare a deșeurilor de ambalaje, așa cum sunt menționate în Legea 249/2015 și OUG nr. 196/2005. Gestionând eficient deșeurile pe termen lung, vei contribui la o societate mai verde, iar mulți dintre clienții tăi vor fi încântați să știe că brandul de la care achiziționează se îngrijește de mediu.
Aceasta este promisiunea pe care le-o poți oferi clienților, pentru a-i fideliza. Iar dacă gestionarea deșeurilor pare un proces prea complicat pentru compania ta, alege să colaborezi cu parteneri de încredere precum FEPRA, care te pot ajuta în îndeplinirea obiectivelor de mediu și te pot sprijini cu consultanță specializată în domeniu, astfel încât afacerea ta să respecte principiile economiei circulare.
Dacă îți dorești să fii mai creativ și să implementezi inițiative și mai valoroase pentru publicul tău și comunitatea în care activezi, poți începe să desfășori cercetări cu privire la ultimele tendințe în privința așteptărilor consumatorilor. Vei descoperi idei pe care le poți dezvolta în afacerea și care vor îmbunătăți reputația brandului tău local.
Atunci când ești un producător local, toate activitățile companiei tale vor fi desfășurate într-o comunitate restrânsă, în care oamenii află repede noutățile, iar reputația companiilor de la care achiziționează produse are o greutate mare pentru mulți dintre aceștia. În astfel de condiții, este esențial ca interesul afacerii tale să fie direcționat către grija față de comunitate și mediul în care activează. Grija față de acestea îți vor aduce multe beneficii pe termen lung, iar clienții vor reveni pentru achiziționarea produselor tale.