Ambalajele - cum se pot adapta producătorii noilor convenții europene pentru protecția mediului

Distribuie articolul pe:
 

În ceea ce privește protecția mediului, legislația europeană a devenit din ce în ce mai strictă în ultimii ani, iar prevederile la nivel național sunt și ele formulate în așa fel încât obiectivele de mediu să fie raportate cerințelor la nivel european. Aceste directive de mediu vin ca urmare a ultimelor cercetări Eurostat, care arată îngrijorător, în special în zona de deșeuri de ambalaje, unde în 2018, volumul acestor tipuri de deșeuri a atins cel mai înalt nivel.

Toți operatorii economici din România - fie că produc sau importă produse ambalate - trebuie să își asume responsabilitatea legală pentru deșeurile de ambalaje generate. Pentru a-și îndeplini această responsabilitate, trebuie acordată o atenție deosebită în primul rând tipurilor de materiale care intră în procesul de ambalare, implicit, ajung sa se transformare în deșeuri de ambalaje după consumul produsului dorit. În continuare, vom menționa câteva aspecte ce ar trebui luate în considerare de către producătorii și importatorii din România, dar și de către companiile din alte industrii, precum HORECA sau comerț. 

Legislația de referință pentru protecția mediului

Atunci când companiile nu respectă legile în vigoare, două aspecte vitale care au de suferit sunt costurile de operare și reputația. În ceea ce privește legislația pentru protecția mediului la nivel european, un raport Statista din 2015 releva că România se afla pe locul 7 în rândul statelor membre care nu au respectat aceste legi, ceea ce înseamnă că la nivel național, încă sunt multe îmbunătățiri pe care trebuie să le implementăm. Cum companille reprezintă un pilon al economiei și societății de consum, este important ca acestea să devină un exemplu pentru stat și comunitate.

Pentru a te adapta legislației în vigoare pentru protecția mediului, iată cele mai importante legi în domeniu, de care ar trebui să ții cont: 

Urmărește aceste resurse pentru a descoperi mai multe despre legislația în vigoare, aplicată operatorilor economici din România. 

Clasificarea ambalajelor 

Iată ce ar trebui să știi, ca producător, despre cel mai des întâlnite tipuri de ambalaje, cât și despre cum se diferențiază acestea:

  • Ambalaje primare

Aceste tipuri de ambalaje sunt cele care intră în contact direct cu produsul, ele delimitând unitatea de produs. Ambalajele primare susțin sau păstrează produsul pe întreaga durată de viață a acestuia. Exemple de astfel de ambalaje: folia de aluminiu și hârtia de la ciocolată, folia de plastic de la biscuiți, sticla în care se află băuturile.

  • Ambalaje secundare

Sunt acele ambalaje care la punctul de achiziție sunt grupate, concepute pentru un anumit număr de unități de vânzare, indiferent că acesta este sau nu vândut către utilizator sau consumatorul final. Ambalajul secundar poate fi separat de produs fără a afecta caracteristicile produsului. Un astfel de exemplu de ambalaj este folia de plastic în care se regăsesc 6 sticle de apă.

  • Ambalaje terțiare

Aceste tipuri de ambalaje sunt concepute pentru facilitarea manipulării și a transportului unui număr de unități de vânzare. Ambalajele pentru transport nu includ containerele rutiere, feroviare, navale sau aeriene. Exemple de ambalaje terțiare sunt: Exemple: paleții; folia de ambalaj ce învelește un ansamblu de produse, chingile, colțarele, navetele, lădițele.

  • Ambalaje de desfacere

Aceste ambalaje sunt reprezentate de materialele utilizate cu scopul umplerii lor cu produse la punctele de vânzare. Astfel de ambalaje terțiare pot fi: pungile de plastic sau de hârtie, farfuriile și paharele de unică folosință, folia de aluminiu, pungile pentru sandwichuri, husele din folii de plastic folosite pentru protejarea hainelor în curățătoriile de haine.

  • Ambalaje reutilizabile

Se refolosesc pentru același scop, returnarea lor de către consumator ori comerciant fiind asigurată de plata unei sume - sistem depozit, prin reachiziționare sau altfel. Ambalajele terțiare se declară o singură dată, în momentul introducerii lor pe piață. Exemple de ambalaje reutilizabile sunt: sticlele, recipiente tip butoaie plastic/metal, cutiile de lemn, paleții, navetele, lădițele.

Producătorii care introduc pe piață produse ambalate în acest tip de material au obligația de a marca sau înscrie pe ambalajul primar sau pe eticheta produsului, destinat consumatorilor, sintagma ,,ambalaj reutilizabil’’. În cazul nerespectării acestor cerințe, trebuie plătită o amendă între 16.000 lei - 30.000 lei. 

Măsuri pe care le poți lua pentru a respecta legislația privind ambalajele

Producătorii care își doresc să respecte legislația pentru protecția mediului pot implementa mai multe astfel de metode. Inițiativele pentru a-ți arăta grija față de mediu pot porni de la responsabilitatea de ambalare și de gestionare a ambalajelor, iar acestea sunt doar câteva moduri prin care o poți face:

  • Selectarea furnizorului pentru ambalarea produselor

Varietatea de materiale pentru ambalare pe care le pune la dispoziție un furnizor, expertiza de ambalare și costurile pentru ambalare sunt criterii importante pe care trebuie să le ai în vedere atunci când îți dorești să crești șansele de a-ți alinia producția la ultimele cerințe legislative pentru protecția mediului. 

  • Reducerea resurselor pentru ambalare 

În contextul în care cei mai mulți consumatori sunt preocupați de cantitatea de resurse destinate ambalării produselor, producătorii au posibilitatea de a regândi cantitatea de ambalaj, fiind mai eficienți din punct de vedere al folosirii resurselor.

  • Implementarea de soluții de ambalare refolosibile

Inovația este o valoare pe care mulți consumatori o caută la companiile lor preferate. Utilizarea ambalajelor ce pot fi refolosite, precum sunt băuturile puse la vânzare în ambalaje de sticlă, este o inițiativă eficientă. În special deoarece recipientele din sticlă nu doar că sunt 100% reciclabile, sticla putând fi reciclată la nesfârșit, dar pot fi și refolosite fie prin reintroducerea in procesul de ambalare sau prin proiecte de refolosire creativa. 

  • Utilizarea materialelor sustenabile

Din perspectiva grijii față de mediu, un principiu esențial este utilizarea ambalajelor care nu au în componență un mix de materiale. Ambalajele compuse dintr-un mix de materii prime sunt cel mai greu de reciclat, iar costurile corespunzătoare reciclării tipurilor complexe de ambalaje sunt și ele mai mari. Optarea pentru ambalaje sustenabile (precum sticla sau hartia/cartonul sau pe bază de plante (biodegradabile) poate fi o soluție optimă, atât pentru mediu, cât și pentru afacerea ta.

  • Gestionarea ambalajelor produse

Pentru a  respecta legislația de mediu în vigoare, responsabilitatea față de acesta trebuie să se concretizeze în activități trasabile, pe care o companie să le poată monitoriza. Implementarea metodelor specifice de gestionare a deșeurilor de ambalaje este o soluție foarte bună, iar colaborare cu un partener de încredere poate să ajute operatorii economici să își îndeplinească în condiții de siguranță țintele de reciclare.

Inițiativele de mai sus reprezintă câțiva pași inițiali pe care îi pot urma companiile astfel încât să își poată îndeplini obiectivele anuale de valorificare a deșeurilor de ambalaje produse. La nivel global, obiectivele propuse pentru ameliorarea sănătății mediului sunt:

  • De reciclare: cel puțin 55% din greutatea totală a materialelor de ambalaj;
  • De valorificare sau incinerare, în instalații de incinerare cu valorificare de energie: cel puțin 60% din greutatea deșeurilor de ambalaje.

Pentru a atinge aceste obiective ce țin de legislația mediului, producătorii din România pot să își realizeze în mod individual această obligație sau să apeleze la ajutorul unei OIREP, care va prelua în condiții de siguranță și eficiență responsabilitate producătorului pentru deșeurile de ambalaje.

Vei descoperi mai multe despre producția locală și inițiativele sustenabile luate de producătorii din România, în ghidul pe care urmează să îl lansăm. Acesta va oferi informații utile oricărui mic producător. Abonează-te la Newsletter pentru a descoperi ultimele resurse puse la dispoziție de Fepra.

De ce este important pentru producători să eficientizeze gestionarea deșeurilor de ambalaje? 

Există nenumărate motive pentru care trebuie să gestionezi deșeurile de ambalaje și să o faci cât mai eficient. Însă cele mai importante sunt reducerea costurilor, consolidarea reputației și poziționarea drept afacere responsabilă pe piața din România. Iată de ce îndeplinirea convențiilor de mediu îți aduce următoarele avantaje:

  • Vei reduce costurile afacerii tale 

Nerespectarea legislației cu privire la gestionarea deșeurilor de ambalaje atrage cu sine o serie de amenzi. Îndeplinirea obligațiilor legale față de mediu reduce aceste costuri, astfel ele putând fi și realocate către alte activități importante pentru afacere.

  • Vei consolida reputația afacerii tale

Grija față de mediu este un aspect care poate consolida încrederea clienților și a partenerilor în afacerea ta. Acest lucru se datorează reputației pozitive pe care o va căpăta în timp o afacere responsabilă. 

  • Vei deveni un reper pentru producția sustenabilă 

Atât competitorii tăi, cât și clienții își vor îmbunătății percepția despre afacerea ta de producție, odată ce există o transparență asupra responsabilității tale față de mediu. În principal, datorită importanței pe care o acordă societatea protecției mediului, implicit întreprinderilor care se implică activ în activități de responsabilitate față de mediu. 

Trasabilitatea și transparența sunt aspecte esențiale pentru gestionarea corectă a deșeurilor, un factor semnificativ în protecția mediului. Implementarea acestor două valori în activitățile companiilor din România eficientizează îndeplinirea țintelor de reciclare, ajutând astfel și la minimizarea impactului pe care îl aduc producătorii asupra mediului. 


Dacă îți dorești pentru afacerea ta un proces eficient de management al deșeurilor de ambalaje, în concordanță cu obiectivele impuse de Uniunea Europeană, consultanții Fepra îți stau la dispoziție pentru orice întrebări.

surse: 1, 2, 3

Distribuie articolul pe:

 

Articole asemănătoare