Ce este responsabilitatea socială și cum te poate ajuta să dezvolți o afacere sustenabilă?

Distribuie articolul pe:
 

De la o companie la alta, responsabilitatea socială poate semnifica ceva diferit și poate lua diverse forme, în funcție de modelul de afacere, valorile și specificul organizației, precum și alți factori. Pentru publicul general însă, responsabilitatea socială este o modalitate prin care compania se implică direct în activități care contribuie la îmbunătățirea mediului social, a mediului înconjurător sau a mediului economic. De cele mai multe ori, implicarea companiilor în campanii de responsabilitate socială atrage o serie de beneficii, cum ar fi o notorietate crescută a brandului, o creștere a vânzărilor sau, de ce nu, o bună poziționare în fața partenerilor, colaboratorilor sau autorităților. 

În trecut, majoritatea companiilor se ghidau după obiective orientate către profit, însă, în ultimii ani, accentul a fost direcționat către un model care să includă mai multe aspecte vitale pentru consolidarea unei afaceri. Acest model este reprezentat în multe companii de conceptul “profit, oameni, planetă”. Conceptul devine astfel nucleul unei strategii bine definite, esențială pentru afacerile holistice. 

Principalele tipuri de responsabilitate socială

1 | Responsabilitatea față de mediu

Este una dintre cele mai comune forme de responsabilitate socială adoptată în rândul afacerilor, indiferent de dimensiunea lor. Unul dintre principalele motive este faptul că amprenta de carbon a multor companii are un impact negativ asupra mediului, iar în ultimii ani eforturile de a reduce această amprentă s-au accentuat la nivel global. 

Pentru ca o organizație să își desfășoare activitatea și să dezvolte inițiative prietenoase cu mediul, se pot urmări o varietate de măsuri: reducerea poluării, a emisiilor de gaze, reducerea sau reciclarea deșeurilor de ambalaje, utilizarea resurselor sustenabile precum energia regenerabilă în procesul de producție, compensarea efectelor negative asupra mediului prin acțiuni precum plantarea de copaci etc.

2 | Responsabilitatea etică
Companiile care își asumă responsabilitatea etică sunt cele care își desfășoară activitatea într-un mod cât mai corect și etic posibil. Obiectivul principal al acestora este ca toate părțile interesate să fie tratate egal și să împărtășească aceleași valori, fie că vorbim de angajați, management, furnizori, clienți, etc.

Există multe modalități prin care se poate dezvolta responsabilitatea etică, iar un exemplu este de a avea produse, ingrediente, materiale și alte componente de producție care au fost furnizate conform standardelor comerțului liber - de exemplu, să nu fi fost produse prin metode de sclavagism sau prin munca minorilor.

3 | Filantropia
Activitățile de responsabilitate filantropică sunt desfășurate cu scopul de a oferi un exemplu de societate unită, acestea fiind o extensie a celorlalte tipuri de responsabilitate menționate anterior. Pentru a-și atinge obiectivul, multe companii  sau chiar persoane publice donează o parte dintre bunurile lor în diverse scopuri, fie că este vorba de venituri în bani sau diferite bunuri materiale. 

ONG-urile sunt de cele mai multe ori cele care beneficiază de donații venite din partea companiilor sau a persoanelor publice, iar mesajul oferit este scopul comun pe care îl susțin.

4 | Responsabilitatea economică
Acest tip de responsabilitate poate fi privită ca un scop final al tuturor activităților desfășurate pentru cele trei tipuri menționate anterior. În timp ce o companie urmărește să aibă profit, este important să ia în considerare și impactul pe care îl are în societate.

Companiile care vor să se asigure că responsabilitatea economică este parte constantă din planul de afacere pot urma acțiuni care să fie centrate pe conceptul “profit, oameni, planetă”, astfel încât acest reper să fie mereu prezent în discuțiile de afaceri.

Ce beneficii au companiile în urma activităților de responsabilitate socială?

Conform studiilor, funcțiile de responsabilitate socială au impact în proporție de 40% asupra reputației unei companii, iar campaniile desfășurate cu acest scop ajută afacerile să evite scăderea veniturilor cu 7%. La baza acestor cifre impresionante se află o serie de beneficii, care ajută companiile să își transforme strategiile de afaceri în instrumente puternice de acaparare a pieței pe care activează. Aceste beneficii pot fi:

Consolidarea unei reputații pozitive este un prim beneficiu, de altfel foarte important pentru orice afacere care își dorește longevitate și susținerea părților interesante. Cu toate că responsabilitatea socială reprezintă un instrument de marketing foarte eficient, atunci când nu este adaptată planurilor și valorilor companiei, poate avea un impact negativ. Așadar, dacă îți dorești să consolidezi reputația companiei tale, este important să desfășori activități de responsabilitate socială care să fie aliniate cu valorile companiei tale și să aducă beneficii reale comunității. 

Accelerarea inovației reprezintă pentru mulți antreprenori un avantaj cu adevărat valoros, atât pentru compania lor, cât și pentru întregul domeniu de afaceri. Implicarea în diverse activități de responsabilitatea socială și implementarea unor soluții care să fie conforme cu anumite standarde pot conduce la inovații de pe urma cărora vor beneficia atât compania, cât și clienții. De exemplu, în încercarea de a aduce mai multă valoare clienților, o companie din industria producției va descoperi că reducerea deșeurilor va duce și la reducerea resurselor de timp și energie și a costurilor asociate, iar organizația va deveni mai prietenoasă cu mediul. Astfel de măsuri luate treptat pot ajuta compania să se transforme într-o afacere cu adevărat sustenabilă, implicit și inovatoare.

Reducerea costurilor de producție este un alt beneficiu pe care îl pot avea multe afaceri. Dezvoltarea durabilă a unei companii trebuie să se bazeze pe economisirea anumitor resurse, cum ar fi cele de energie, sau economisirea resurselor necesare prin refolosirea ambalajelor sau prin introducerea de materii prime reciclate în procesul de producție. Toate acestea pot contribui la eficientizarea costurilor de producție. De asemenea, prin campanii durabile de responsabilitate socială, companiile pot genera și mai multe beneficii comunităților, prin implicarea angajaților și a clienților în aceste activități. 

Îmbunătățirea retenției și motivației angajaților este deseori asociată cu modul în care o companie reușește să se implice în viața societății. Responsabilitatea socială devine astfel mai mult decât o responsabilitate, o valoare pe care orice afacere care își dorește o dezvoltare sigură trebuie să și-o însușească. Inițiativele responsabile vor atrage în același timp angajați care au convingeri puternice cu privire la soluțiile responsabile ale afacerii tale.

Cum poți transforma responsabilitatea față de mediu într-un beneficiu pentru compania ta

Dintre tipurile de responsabilitate socială menționate anterior, activitățile pentru susținerea mediului reprezintă cea mai eficientă modalitate prin care compania ta poate economisi resurse, eficientizând costurile. Principalele direcții pentru responsabilitatea față de mediu sunt îndreptate către energia utilizată, consumul de apă, gestionarea deșeurilor de ambalaje, reciclare, emisii, precum și alte activități prietenoase cu mediul.

Pentru o companie care produce cantități semnificative de deșeuri din cauza specificului activității, implementarea metodelor sustenabile este esențială. Acestea contribuie la atragerea clienților sau a partenerilor de afaceri care au așteptări pentru o astfel de promisiune. De exemplu, dacă afacerea ta își gestionează și valorifică deșeurile mult mai responsabil decât competitorii tăi, acest aspect poate fi menționat în valorile și misiunea ta. Astfel, vei avea și costuri reduse, dar vei oferi și transparență și valoare celor interesați de afacerea ta.

În România, companiile au început și ele treptat să își asocieze astfel de standarde și promisiuni, iar numărul celor care beneficiază de pe urma responsabilității sociale este în continuă creștere. Cu cât reușești să gestionezi mai bine impactul față de mediu și societate, cu atât vei administra mai eficient resursele și vei consolida relațiile cu cei interesați de afacerea ta. Dacă îți dorești să implementezi o strategie de durată, care să contribuie cu adevărat la dezvoltarea companiei și comunitatății tale, poți colabora cu parteneri care să te ajute să îndeplinești responsabilitatea față de mediu. 

Sistemul de răspundere extinsă a producătorului este modalitatea prin care România dorește să atingă țintele de țară asumate prin semnarea tratatului de aderare. Încurajarea acestui sistem prin crearea unui cadru legal adecvat este o necesitate în acest moment, iar unul dintre obiectivele FEPRA International SA este acela de a participa activ la măsurile de îmbunătățire a sistemului.

Surse: 1, 2

Distribuie articolul pe:

 

Articole asemănătoare